Cara Menghindari Fitnah



Cara Menghindari Fitnah | Fitnah dalam kehidupan adalah lumrah . Sesiapa sahaja mudah terdedah kepada fitnah sama ada secara langsung dan tidak langsung . Fitnah dalam kehidupan kalau tidak dibendung akan memudaratkan bukan sekadar diri sendiri malah juga orang-orang yang ada di sekeliling kita juga yang kia sayangi .

alt image tag


Firman Allah swt yang bermaksud :


" Dan berjaga - jagalah kalian daripada fitnah yang tidak hanya menimpa orang zalim di antara kalian saja . Dan ketahuilah , sesungguhnya Allah Maha Keras hukuman - Nya . "

( Surah al - Anfal : 25 )


Cara Menghindari Fitnah


Fitnah perlu kita hindarkan selagi boleh . Ada beberapa cara yang kita boleh gunakan untuk menghindarkan diri daripada fitnah manusia yang mungkin bersifat tamak , iri hati juga hasad dengki dengan kebahagian kehidupan kita juga harta yang kita ada .

Jaga solat dan hak manusia





Jagalah solat kita . Jika kita tak meninggalkan solat bermakna kita juga tidak meninggalkan doa . Berdoalah minta dijauhi daripada fitnah manusia . Baginda SAW bersabda :



" Solat ! Solat ! Dan bertaqwalah kepada Allah dalam apa jua yang dibawah tanggungan mu . "

( Riwayat al - Tabari )

Hadis di atas bermaksud menjaga solat , menjaga syariat dan rukunnya , perkara wajib dan sunatnya dan mengerjakan solat secara berjemaah kecuali jika ada keuzuran . Ini adalah hak Allah yang perlu ditunaikan .



Baginda SAW juga mengingatkan agar menjaga hak manusia dengan memerintahkan agar menjaga ' apa yang di bawah tanggungan mu ' , yakni pekerja dan pekerjaan . 




Mereka yang mempunyai pekerja berkewajipan bertqwa kepada Allah dalam bermuamallah dengan pekerja . Jangan menzalimi dan beratkan apa yang mereka tidak mampu dan jangan memakan harta mereka secara batil .




Bagi pekerja pula , mereka perlu menjalankan kerja mereka dengan amanah , jujur dan ikhlas . Disamping itu perlu juga menjaga hubungan sesama pekerja . Sekiranya musuh , jadikan kawan . Kalau tak mampu , jangan dilawan . Berbuat baik dan bersangka baik sahaja padanya . Selebihnya , serahkan pada Allah .




Baca al - Quran 





Banyakkan membaca al - Quran seperti surah al Fatihah contohnya , mengandungi banyak kebaikannya . Antaranya ;



" Hanya kepada -  Mu kami beribadah dan kepada - Mu kami meminta pertolongan . "

( ayat 5 ) .

Mengamalkan bacaan Yassin juga surah al - Kahfi setiap malam juga boleh mengindarkan kita daripada fitnah manusia . Masalahnya , ramai dikalangan kita yang pulang daripada bekerja pada waktu malam . Dalam keadaan keletihan , perlu urus anak - anak dan suami bagi wanita . Mereka tak punya banyak masa untuk beribadah . 

alt image tag





Boleh juga amalkan baca ayat ini apabila dilanda fitnah . Baca sebelum tidur , selepas solat atau ketika hati gundah gulana .




Berusaha dan carilah masa untuk beribadah . Berdoa dan mengadulah kepada Allah . Mintalah pertolongan dari Nya agar dipermudahkan segala urusan . Insha Allah , akan ada ketenangan dalam jiwa .


Seperti kata Nabi Ya'qub yang bersabda ;


" Sesungguhnya aku mengadu keperihan ku dan kesedihan ku hanya kepada Allah . "

( Surah Yusuf : 86 )


0 Response to "Cara Menghindari Fitnah"

Post a Comment

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...