Tazkirah : 6 Kunci Kemenangan


Assalamualaikum ...



Tazkirah : 6 Kunci Kemenangan | Bismillah . Sejenak kita fikirkan mengapa kemenangan masih belum berhasil sedangkan pelbagai perkara telah kita lakukan . Mungkin agaknya masih ada tuntutan - tuntutan ini yang masih belum kita penuhi .



Tazkirah : 6 Kunci Kemenangan

1. THABAT ( tetap dan teguh )


" Apabila kamu bertemu dengan sesuatu pasukan ( musuh ), maka hendaklah kamu tetap teguh menghadapinya "
Al - Baqarah , ayat 250" Apabila mereka  ( yang beriman itu ) keluar menentang Jalut dan tenteranya , mereka berdoa dengan berkata : ' ' Wahai Tuhan kami ! Limpahkan sabar kepada kami dan teguhkan tapak pendirian kami serta menenangkan kami terhadap kaum yang kafir .' "

2. MEMPERBANYAKKAN ZIKIR

"...sebutlah serta ingatlah Allah ( dengan doa ) banyak - banyak, supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan) "

a) Mengingati Allah s.w.t. dengan sebutan - sebutan zikir yang biasa diamalkan seperti tahmid , tasbih dan zikir .

b) Merujuk kepada doa yang dipanjatkan kepada-Nya.


3. MENTAATI ALLAH DAN RASULNYA

" Dan taatlah kamu kepada Allah dan Rasul - Nya ."
Pertolongan dan kebersamaan Allah tidak akan berlaku terhadap golongan yang mengerjakan perbuatan maksiat dan dosa .


4. TIDAK BERBANTAH - BANTAHAN

"....dan janganlah kamu berbantah - bantah ; kalau tidak , nescaya kamu menjadi lemah semangat dan hilang kekuatan kamu . "

5. SABAR

" Dan sabarlah ( menghadapi segala kesukaran dengan cekal hati ) ; sesungguhnya Allah beserta orang yang sabar. " Bersabar ketika menghadapi musibah merupakan jaminan bagi turunnya pertolongan Allah s.w.t . "


6. IKHLAS

" Dan janganlah kamu menjadi seperti orang yang keluar dari negerinya dengan berlagak sombong dan menunjuk - nunjuk ( kekuatan mereka ) kepada orang  ramai ( kerana ingin dipuji ) , serta mereka pula menghalang manusia dari jalan Allah . "

Apabila cukup ke enam - enam syarat seperti di atas , maka datanglah pertolongan Allah . Yang tinggal kini hanyalah seruan untuk dihayati . 

Marilah kita ambil kesempatan dalam ruang waktu yang masih tersedia untuk merealisasikan tuntutan - tuntutan ini . Tanpanya , segenap usaha tidak ubah seperti membina sebuah rumah , tetapi merobohkan sebuah bandar yang besar .

0 Response to "Tazkirah : 6 Kunci Kemenangan"

Post a Comment

TERIMA KASIH SUDI KOMEN ... INSHAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA ...